Diabetes II

 

Tegenwoordig krijgen mensen steeds vaker diabetes II. Waardoor dat komt?

Erfelijkheid kan een rol spelen, maar ook de leefstijl is veranderd: we bewegen minder en eten ongezonder. Mensen met overgewicht zijn gevoeliger voor diabetes II, omdat ze minder gevoelig worden voor insuline. Ook roken kan het lichaam ongevoelig maken voor insuline.

Er zijn dus verschillende oorzaken voor het ontstaan van diabetes II.

 

Dagelijkse lichaamsbeweging verkleint de kans op diabetes type 2. En als je diabetes II hebt, verkleint het de kans op lichamelijke gevolgen van diabetes II.

 

Diabetes & bewegen

 

Beweegprogramma speciaal opgezet voor mensen met diabetes type 2.

Bij dit programma sport je 1 keer per week onder begeleiding van een speciaal opgeleide trainer met kennis van bewegen en diabetes II.

Heb je naast diabetes II, overgewicht of obesitas dan is het leefstijlprogramma waarschijnlijk beter geschikt voor je.

Neem contact op om hier goed advies over te krijgen.

 

Waarom is bewegen belangrijk?

 

Een half uur bewegen per dag zorgt voor een positief effect op je gezondheid. Dat geldt altijd, maar zeker bij diabetes type 2. Je gevoeligheid voor insuline neemt toe. Soms heb je minder medicatie nodig. Je voelt je vaak beter door meer te bewegen. Andere voordelen van bewegen zijn:

 

• Soepelere spieren en bloedvaten.

• Fitter, meer energie en een beter uithoudingsvermogen.

• Verminderen van dagelijkse stress en spanning.

• Beter humeur en minder kans op depressies.

• Voorkomen of verminderen van overgewicht.

• Gunstig effect op je nierfunctie.

• Gunstig effect op je vetpercentage, botdichtheid en bloeddruk.

• Stimulering van de bloedsomloop.

• Verlaging van bloedglucose.

• Verbeterde cholesterolspiegels van het bloed.

• Betere opname van koolhydraten, door verbetering van insulinegevoeligheid.