‘Gezond bewegen’ sportprogramma:

 

In een kleinschalige sportgelegenheid kun je deelnemen aan het ‘Gezond Bewegen’ sportprogramma, werken aan je gezondheid kan je veel gezondheid winst opleveren. Daarom biedt ‘Buiten Adem’ naast het leefstijlprogramma het ‘Gezond Bewegen’ programma aan voor mensen die een gezonde leefstijl al aardig op de rit hebben. Een positieve benadering, betrokkenheid, kleine groepen, persoonlijk begeleiding werken hier positief aan mee.

 

Het ‘Gezond Bewegen’ sportprogramma is vaak de volgende stap na het leefstijlprogramma.

 

Wat is gezond bewegen en waarom?

 

Regelmatig bewegen is niet alleen gezond, het is ook nog eens erg leuk om te doen. Spieren, hart, longen en bloedvaten raken gewend om hard te werken als je dagelijks beweegt. Daardoor voel je je al snel een stuk fitter en krijg je meer energie. Verantwoord bewegen biedt enkel en alleen voordelen.

 

Lichamelijke voordelen

 

Alleen al door dagelijks te bewegen, neemt je conditie in rap tempo toe. Je spieren en botten worden sterker, je huid wordt mooier en je loopt minder risico op gezondheidsproblemen, zoals suikerziekte en hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft beweging ook zeker een positief effect op je bloeddruk en cholesterol en bovenal, door je dagelijkse portie gezonde beweging neemt de kans op overgewicht aanzienlijk af.

 

Psychische voordelen

 

Je psychische gezondheid heeft eveneens baat bij beweging. Wanneer je regelmatig aan lichaamsbeweging doet, zal je op den duur minder snel gestrest raken. Bewegen zorgt er dus voor dat je beter kunt ontspannen. Daarnaast ben je minder moe (ontspanning door inspanning), ga je beter slapen, waardoor je ‘s morgens uitgerust en een stuk fitter je bed uitkomt.

 

Probeer te genieten van het sporten, dat is een voorwaarde om het vol te houden.

 

Wat zijn de voordelen van gezonde beweging?

 

· Sterker hart en sterkere bloedvaten, ook als die al verzwakt zijn

 

· Meer uithoudingsvermogen

 

· Meer longcapaciteit. Je kunt dieper ademhalen

 

· Een fitter gevoel

 

· Houdt ‘t gewicht op peil

 

· Verbetert de conditie

 

· Geeft meer energie

· Meer kracht

 

· Soepele en sterke spieren en gewrichten

 

· Heeft een positieve invloed op het cholesterolgehalte

 

· Minder nadelig effect van ongezond gedrag als roken drinken en snacken

 

· Een betere weerstand waardoor je minder gauw

ziek wordt

 

· Meer incasseringsvermogen, ook geestelijk

 

· Minder somberheid, angst en spanningen

 

· Meer zelfvertrouwen

 

· Beter slapen

 

· Alerter zijn

 

· Helpt osteoporose voorkomen

 

· Vertraagt het geestelijke verouderingsproces.

Te weinig lichaamsbeweging vergroot het risico op

 

· Hartinfarct

 

· Hart- en vaatziekten;

 

· Osteoporose (botontkalking);

 

· Verschillende vormen van kanker.